Avdelningar

Scoutverksamheten vid Sandvikens scoutkår är uppdelad i avdelningar. En avdelning utgörs av scouter i en viss åldersgrupp, vilket gör att vi kan anpassa aktiviteterna efter de scouter som ingår i varje avdelning. De flesta aktiviteterna inom kåren genomför vi vid varje avdelning, men när vi åker på hajk och läger gör vi det ofta tillsammans.

I Sandvikens scoutkår finns det en avdelning för barn i alla åldrar – avdelningen för spårarscouter (8-9 år), upptäckarscouter (10-12 år), äventyrarscouter (13-14 år) samt utmanarscouter (15-18 år). Längst ner på sidan hittar du länkar till varje avdelning.

Vissa år arrangerar vi även aktiviteter för yngre barn, upp till 7 år, i det som vi kallar familjescouting. Här träffar scoutledarna barnen tillsammans med deras förälder/ar och testar olika scoutaktiviteter. Håll utkik efter information om familjescouting på webbsidan eller kontakta oss genom att fylla i formuläret under Kontakt.

När scouterna blir äldre, så kallade roverscouter (19-25 år) jobbar vi aktivt för att engagera dem i scoutkårens verksamhet som till exempel ledare. Att vara ledare får många även prova på redan under tiden då de tillhör avdelningen för utmanarscouter, då de även har möjlighet att utbilda sig inom scouterna.

Verksamhet vid avdelningarna

Varje avdelning träffas en gång i veckan, med uppehåll i samband med skollov, och gör olika aktiviteter. Aktiviteterna följer scouternas målspår och vi arbetar för att scouterna ska kunna delta och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Vi försöker att vara utomhus så mycket vi kan, så det är viktigt att ha kläder för alla väder med sig till varje möte.

Under höst- och vårterminerna åker varje avdelning på en hajk med övernattning. En hajk är ett bra tillfälle för scouterna att utöva friluftsliv och prova på nya saker. En hajk kan ha ett tema eller så handlar det om att få vara tillsammans, arbeta tillsammans och att få prova på nya saker tillsammans.

Varje sommar försöker vi delta i ett läger. Lägret kan var arrangerat av vår egen scoutkår, av regionen eller av någon annan scoutkår/region. Ett läger innebär att vi vistas borta under en längre tid, ända upp till en vecka beroende på åldersgrupp.

Gå med i en avdelning

För att gå med i en avdelning inom Sandvikens scoutkår fyller du in en intresseanmälan på sidan Bli scout så kontaktar vi dig.